Ministä kartingmestari
Suurin osa joukkueesta kokoontui
perjantaina selviittääkseen sen, kuka on paras mikroautokuski.
Mestaruus ratkaistiin Ostro-Ringin hienoissa tiloissa Pietarsaaressa.
Kaikkien
saatua varusteensa käytiin ensin läpi säännöt ja myöskin
kilpailun kulku.
Noin 20 osallistujaa jaettiin kolmeen ryhmään, jotka ensin ajoivat
15 -20 kierrosta löytääkseen oikean tuntuman. Aika-ajon perusteella
ratkaistiin se, ajetaanko A-, B- vai C-finaalissa.
Mini Svanbäck piti kauan parhainta kerrosaikaa, mutta lopulta Jukka
"Suki" Suikki löi sen ja otti A-finaalin paalupaikan. Suki
sai huippulähdön 15 kierrosta käsittävään kilpailuun. Mini ja
Esse Storbacka taistelivat kakkospaikasta, ja vaikutti siltä, että
oltiin täysin unohdettu että Suki lisäsi johtoaan koko ajan, kun
kaksikko tarkkaili vain toisiaan. Lopulta Mini ohitti Essen ja alkoi
ottaa kärjessä ajavaa Sukia kiinni. Kolme kierrosta myöhemmin Mini
oli vastoin kaikkia odotuksia saanut kiinni johtavan, ja teki
kaikkensa löytääkseen tilaa ohittamiseen. Sen hän tekikin. Kun
kisaa oli jäljellä pari kierrosta, autot ajoivat rinnakkain ja Mini
töytäisi Sukin autoa, joka osui kaiteeseen ja pääsi näin Sukin
ohi, ottaen näin ensimmäisen kartingtittelinsä.
Minin
temppu ohistustilanteessa näytti enemmänkin siltä kuin olisi ajettu
JM-luokan kisaa, ja mielipiteet jakautuivat siitä, että oliko se sääntöjen
mukainen, mutta koska kilpailun johtaja ei reagoinut asiaan, Mini sai
nousta palkintopallilla korkeimmalle saaden sivullensa Sukin ja Essen.
Kävi ilmi, että karting on erittäin kuntoa vaativa urheilulaji, ja
kaikki joukkueenjohtoon kuuluvat eivät näköjään olleet
huolehtineet peruskunnostaan parhaimmalla mahdollisella tavalla, ja
joutuivat keskeyttämään jo lämmittelykierroksilla. Muut
taistelivat itsensä läpi kilpailun kaikki vaiheet hikoillen
runsaasti. Siku Boström ja Uffe Snellman pärjäsivät parhaiten
ajamalla B-finaalissa. Uffe lähti toisesta ruudusta, mutta sai huonon
lähdön ja lopulta Siku pääsi hänen ohitseen.
Vaikka kaikki ajoivat samassa luokassa, Siku nosti voittonsa muusta
joukkueenjohdosta esiin yhtenä tärkeimpänä momenttina kilpailussa.
Palkintojen jaon jälkeen kuljettajat kokoontuivat Ostro-Ringin erittäin
hienoihin kokoustiloihin ja saunaosastoon syömään ja saunomaan,
jossa käytiin paljon keskustelua päivän kilpailusta.
|